Schimbând numele companiei-mamă în Meta, Facebook a pus un pariu pe teren: ar fi simbolul evoluției internetului, metaversul. Ne place sau nu.

Potrivit Meta, metaversul este „un set de spații digitale pentru socializare, învățare, joacă și multe altele”. Prima sa încercare reală a venit sub forma Horizon Worlds, un univers VR atât de lipsit de viață și de conținut, încât îi face pe oameni să se întrebe dacă metaversul este un pas înainte sau înapoi.

Din fericire, nu va conta.

Metaversul, un termen cu mult înainte ca Facebook să existe, se întâmplă. Potențialul și atractivitatea sa se află în locurile existente: jocuri precum Fortnite, platforme precum Roblox și hub-uri online precum Discord. Nu va exista nicio lansare a metaversului, nici un comutator pentru a-l porni. Ați experimentat părți din ea, indiferent dacă v-ați dat seama sau nu. Din ce în ce mai mult din identitatea ta din lumea reală s-a amestecat cu identitatea ta digitală. IRL la URL și invers.

Metaversul nu este ceea ce citești.

Metaversul nu este în mod deliberat ceea ce Meta spune că este.

„O colecție de spații digitale pentru a socializa, învăța, juca și multe altele” descrie cu acuratețe aplicațiile și jocurile de astăzi, dar această definiție simplificată a făcut ca termenul „metavers” să fie sinonim cu software-ul modelat precum Horizon Worlds, o lume 3D dureros. Anii 2000. Grafică de epocă și mult spațiu pentru reclame.

Lume 3D goală cu panouri digitale mari cu reclame, artă digitală, estetică Y2K. Sursa: DALL-E

Pentru cei care nu sunt familiarizați cu definiția precisă a scriitorului Matthew Ball, metaversul poate fi gândit ca o schimbare în modul în care vedem și trăim viața noastră digitală: nu o lume 3D, ci o schimbare către o relație mai captivantă, simultană și reprezentativă. între sinele nostru fizic și cel digital. Metaversul estompează linia dintre real și digital, o evoluție a schimbării declanșată de internetul mobil.

Deci, firesc, metaversul nu va prospera din cauza distopiei izolate și fără suflet a lui Meta. Nici nu va face acest lucru în încercarea Decentraland de a crea o lume digitală, care nu reușește să atragă mai multă atenție decât un joc indie moderat popular după doi ani și miliarde de dolari în finanțare.

Legate de: Facebook este într-o încercare de a distruge metaversul și Web3

Nicio surpriză: Horizon Worlds și Decentraland concurează cu evadările digitale care sunt exponențial mai distractive: jocuri, filme și rețele sociale.

Și chiar mai direct, ei concurează cu lumea reală. Dacă le spui oamenilor că vor lucra și vor juca în metavers, ar fi mai bine să ofere ceva magic dincolo de viața lor normală. În acest moment, spațiul cu carne încă câștigă. Nici măcar nu e aproape.

Metaversul are nevoie de magie.

Acel sentiment magic a fost întotdeauna prezent în jocuri. Să-ți vizitezi vecinul felin în Animal Crossing este infinit mai convingător decât să-ți vezi colegul fără picioare la o masă de conferință în Horizon Worlds. Pentru ca experiențele captivante să fie convingătoare necesită acea magie și este greu să creezi o cultură a companiei care să conducă la distracție – poate imposibil atunci când veniturile provin din obținerea mai multor clicuri sau din orice îndemnuri care există în 3D.

În schimb, platformele 3D precum Roblox și VRChat au creat o cale pentru creatori de a-și aduce propria magie, deși una îngustă. Petrecerea timpului pe VRChat vs. Horizon Worlds arată diferența dintre o lume generată de utilizatori și una corporativă. Primul este uman și surprinzător, în timp ce al doilea este deprimant și așteptat.

Dar creatorii trebuie să fie motivați să creeze într-un mediu specific și să aibă instrumentele necesare pentru a face acest lucru. Vechea modalitate de a motiva creatorii prin sponsorizare este toxică și pe moarte. Oamenii creativi nu vor să-și limiteze viziunile despre profiturile corporative sau să-și limiteze opțiunile prin restricțiile platformei.

Din fericire, există o altă cale.

Metaversul are nevoie de proprietate

Jetoanele nefungibile (NFT) au fost văzute în mare măsură ca o modalitate de a returna puterea către consumator, acționând ca o modalitate prin care colectorul deține proprietatea reală, nu platforma. Și asta e adevărat.

Dar proprietatea are un efect diferit asupra creatorilor: îi motivează. În loc să creați conținut pentru alte platforme sau reclame pentru mărci, munca dvs. poate fi monetizată instantaneu și pe termen nelimitat. Și în scenariile rare, dar cele mai bune, este tratat într-un mod cu adevărat descentralizat, departe de înșelăciune.

Descentralizarea și proprietatea oferă acel factor de motivare critic pentru creatori: oamenii care ar trebui să definească cum arată metaversul. Tokenizarea îi eliberează pe creatori de sclavia rețelelor sociale actuale care caută chirii (gândiți-vă la Instagram sau Snapchat), permițându-le să-și creeze și să-și vândă munca fără a fi nevoie să fie sponsorizați de un brand pentru a se hrăni. Protocoalele construite pentru descentralizare vor fi acolo unde creatorii gravitează în mod natural, creând spații de ultimă generație și definind ce înseamnă creativitatea în metavers. Gentrificarea poate veni mai târziu.

Legate de: Facebook și Twitter vor deveni în curând învechite datorită tehnologiei blockchain

În loc să ofere creatorilor putere și libertate, Meta este structurat să se gândească mai întâi la veniturile din reclame și la partenerii de marcă, o strategie care este activ ostilă creatorilor și utilizatorilor în general.

O relație directă între creatori și comunitățile lor (o distincție din ce în ce mai neclară) creează o nouă încredere, iar fundamentul acelei relații este ceea ce va inaugura un metavers minunat. „Spațiul gri” în care creatorii și comunitățile se întâlnesc, o idee îmbrățișată de David Bowie, conduce la o dinamică și o experiență complet diferită de cea în care relația de bază a unei platforme se bazează pe relația dintre proprietarul platformei și agenții de publicitate.

Un oraș verde futurist pictat cu o pensulă ținută de un artist, artă digitală. Sursa: DALL-E

Metaversul are nevoie de context

Adevărul să fie spus, crearea acelei magii în metavers este o provocare, chiar și cu proprietatea digitală și motivația potrivită. Chiar și cele mai bune lumi 3D și locuri de întâlnire digitale nu reușesc să se conecteze în mod semnificativ cu viața noastră reală. NFT-urile nu au încă un impact asupra lumii fizice dincolo de impactul lor financiar. Nu am returnat adresa URL la IRL.

Dar semnele sunt acolo.

Legate de: Nodurile sunt setate să detroneze giganții tehnologiei, de la Apple la Google

Jocuri cu realitate mixtă precum Pokémon Go, care aduc personaje digitale iconice în realitatea augmentată, arată o abordare centralizată a unei lumi digitale captivante construite pe deasupra celei fizice. Conectarea conexiunii noastre inerente cu obiectele noastre digitale de colecție, cum ar fi Psyduck, înapoi la viața noastră reală este locul în care metaversul poate căpăta o nouă relevanță.

Singură, versiunea bazată pe context a metaversului riscă, de asemenea, centralizarea și economia economiei atenției și trebuie combinată cu descentralizarea și spiritul creativ. Împuternicirea creatorilor să definească realitatea însăși va aduce un viitor care ne îmbunătățește viețile în loc să le ia.

Metaversul se întâmplă

Metaversul se întâmplă și nu va arăta ca versiunea Metaverse.

Metaversul nu este o tehnologie specifică, ci o eră în care avem o percepție diferită a rolului tehnologiei în viața noastră. Unul în care realitățile digitale reprezintă o parte mai mare a realității noastre comune și în care utilizarea exclusivă a tehnologiei este înlocuită cu crearea, deținerea și experimentarea acesteia. Cu cât acele realități digitale devin mai tactile și mai conectate la noi, cu atât metaversul devine mai real.

Protocoale, nu platforme. Creatori, nu mărci. Context, nu izolare. Principiile și oamenii vor defini această viitoare evoluție a Internetului, iar Meta nu este arbitrul niciunuia.

alex herity Este co-fondator al Anima, un protocol dinamic și personal de realitate augmentată. Înainte de Anima, a creat produse și jocuri folosite de miliarde de oameni cu companii precum Epic Games, HBO și fostul său startup Ultravisual, care a fost achiziționat de Flipboard.

Acest articol are scop informativ general și nu este destinat și nu ar trebui să fie luat drept sfaturi juridice sau de investiții. Părerile, gândurile și opiniile exprimate aici aparțin exclusiv autorului și nu reflectă sau reprezintă neapărat punctele de vedere și opiniile Cointelegraph.





Source link