Termenul „metavers” devine din ce în ce mai comun, dar, deși probabil că mulți oameni au auzit de el, de multe ori nu știu ce înseamnă.

Poate fi dificil să explici termenul cuiva din afara spațiului Web3, deoarece metaversul este încă relativ nou și în evoluție. Cel mai important lucru de știut este că are potențialul de a revoluționa internetul și modul în care oamenii trăiesc, lucrează și se joacă.

Metaversul este o nouă frontieră a inovației și creativității, foarte concentrată pe media, ceea ce nu ar trebui să surprindă, deoarece multe aplicații Web2 sunt și ele, în special muzica.

Există platforme întregi de social media dedicate partajării muzicii, iar cele care nu au încorporat muzică în alte moduri. Deși acest lucru a sporit gradul de conștientizare cu privire la acordarea de licențe muzicale în spațiile digitale, a evidențiat, de asemenea, că unele sisteme existente sunt depășite și se luptă să țină pasul cu ritmul vertiginos al noilor tehnologii.

Cu noi posibilități pentru muzică în metavers, este posibil ca sistemul actual de licențiere să fie reînnoit, având în vedere modurile în schimbare în care muzica este creată și consumată, în special cu inovațiile Web3, cum ar fi jetoanele non-fungibile (NFT).

Muzica din metavers a avut un succes enorm. Mulți artiști de renume au susținut concerte în spațiu, iar mulți artiști au văzut atractivitatea lansării muzicii ca NFT.

În ciuda incertitudinilor și a peisajului în evoluție al Web3, acordarea de licențe muzicale în metavers are un mare potențial.

Provocări curente de licențiere

Tehnologia avansează rapid în spațiul Web3 și, având în vedere cât de nou este totul, există o mulțime de probleme de rezolvat. În prezent, metaversul se referă la experimentare, așa că dacă ceva eșuează organic, va servi ca o lecție pentru alții.

În ciuda multor experimente în metavers, licențierea rămâne nedezvoltată. Pentru platformele de social media Web2, există un standard cunoscut despre licențiere și ce se poate face și ce nu. Acest lucru nu există în prezent în metavers. Combinația de standarde și legi consacrate privind drepturile de autor și licențierea nu este atât de concretă pe cât ar trebui să fie pentru un peisaj robust de licențiere.

Spottie Wifi, un muzician și avocat Web3, s-a întâlnit cu Cointelegraph pentru a discuta despre starea actuală a licențelor în metavers.

„Există o diferență între licențele muzicale tradiționale și licențele muzicale în metavers. Principala diferență pe care am văzut-o este că o licență muzicală pentru metavers trebuie să includă în mod clar metaversul ca canal de distribuție enumerat în domeniul de aplicare al licenței, sau domeniul de aplicare al licenței trebuie să fie atât de larg încât metaversul ar fi în mod natural inclus, ” el a spus.

Recente: cele mai bune și cele mai proaste țări pentru taxe cripto, plus sfaturi privind taxele cripto

Aceasta ar fi cu siguranță o soluție simplă la ceea ce este adesea văzut ca o problemă nuanțată. Totuși, în comparație cu Web2, există complicații în legătură cu licențele muzicale pe Web3, datorită NFT-urilor.

„Am înregistrat un album concept în 2021 despre viața în metavers și l-am vândut ca o colecție NFT, oferind deținătorilor NFT o licență de a folosi și comercializa muzica așa cum doresc, păstrând în același timp proprietatea asupra masterilor și publicațiilor mele. a adăugat Spotty Wifi.

„Există colecționari NFT care folosesc muzica în acest fel în conținutul pe care îl dezvoltă, inclusiv experiențe metaverse, jocuri video, podcasturi, filme și reclame.”

Muzicienii vor să evite exploatarea și să se asigure că muzica lor este folosită corect. Acest lucru necesită aplicarea adecvată a drepturilor de proprietate intelectuală (IP), care este un proces complicat în metavers.

„Deocamdată, cel mai eficient mijloc de a impune drepturile de proprietate intelectuală ca compozitor în metavers este probabil să impuneți pur și simplu acele DPI pe platforme Web2 precum YouTube, Instagram etc., prin ceea ce este cunoscut sub numele de Content ID. Content ID este un sistem automat care elimină conținut de pe acele platforme dacă acel conținut încalcă drepturile de autor muzicale ale cuiva”, a explicat Spottie Wifi. „Acest lucru poate ajuta la aplicarea drepturilor de autor în metavers, deoarece o mulțime de conținut care se difuzează în metavers încă provine de la acele platforme Web2.”

Acest lucru scoate la lumină o altă problemă legată de dreptul de autor. Dacă utilizatorii își pot crea propriile spații virtuale sau evenimente în metavers, probabil că vor dori să includă muzică protejată prin drepturi de autor ca parte a creației lor, la fel ca pe platformele de social media. Acest lucru ar putea duce la probleme legate de obținerea licențelor necesare pentru a utiliza muzica și controlul și aplicarea acestor licențe.

Deoarece metaversul este probabil să fie global, determinarea cine supraveghează și aplică licențele ar putea reprezenta provocări, deoarece legea drepturilor de autor, drepturile de interpretare, licențele muzicale și reglementările ar fi interjurisdicționale. Aspectul global ridică și alte probleme în afara dreptului de autor, cu întrebări despre cum să-i despăgubească corect pe muzicieni atunci când munca lor este folosită. Întrucât pentru acest spațiu este stabilit un standard de licențiere muzicală, structurile de redevențe care diferă de modelele tradiționale de licențiere muzicală pot fi complexe.

Potenţialul de licenţiere în metavers

Transmiterea muzicii în metavers de pe platformele Web2 pentru a proteja artiștii poate fi cea mai ușoară acum, dar această metodă va deveni învechită atunci când licențele muzicale din metavers oferă mai multă protecție.

Potrivit lui Hendrik Hey, fondatorul companiei de licențiere media Media Industry Licensing Content, o companie de licențiere de conținut bazată pe blockchain, urmează o nouă abordare a licențelor.

„Se dezvoltă o interfață simplă în care orice muzician își poate introduce informațiile de licență. Licențiarea muzicii în metavers funcționează cu adăugarea tehnologiei blockchain. Pe un blockchain, oricine știe ce face poate crea un hash în care stochează toate informațiile relevante pentru licență. Activele pe care cineva ar dori să le acorde licență se găsesc în metaversul însuși”, a spus Hey pentru Cointelegraph.

Deși nu este complet rezistent la furt, hash-ul blockchain este relativ sigur și transparent și ar putea face procesul de licențiere mult mai ușor.

„Hash-ul blockchain va fi generat automat și va servi apoi drept dovadă că informațiile de licență sunt corecte. Este important să puteți demonstra că sunteți adevăratul proprietar al unei licențe și că informațiile sunt corecte, iar blockchain-ul poate arăta clar cine este adevăratul proprietar în cazul unei dispute legale”, a adăugat Hay.

Evoluțiile pe care le discută Hey ar simplifica procesul, deoarece locurile în care se găsește muzica ar oferi informații explicite despre ceea ce dorește licențiatorul. Utilizatorul ar putea decide atunci dacă dorește sau nu licența. Acest lucru elimină o mulțime de pași, îi duce pe toată lumea la destinație rapid și poate stabili standarde care lipsesc în prezent în spațiu.

Recent: Web3 este un subiect fierbinte la SXSW, în ciuda pieței urs și a interesului în scădere pentru NFT

Din perspectiva dezvoltării și artistice, viitorul metaversului este luminos, cu un potențial mare de succes și profituri uriașe pentru creatorii de conținut.

Când Spottie Wifi și-a vândut albumul ca colecție NFT, ea a câștigat 192.000 de dolari în doar 60 de secunde. Încasările au mers direct în portofel și intermediarii au fost eliminați. Cu lansările NFT, artiștii își dețin muzica și cresc veniturile potențiale.

Metaversul ar putea deveni noul mainstream pe măsură ce popularitatea sa crește. Cu oameni precum Hey care dezvoltă spațiul și artiști precum Spottie Wifi care experimentează cu el, acordarea de licențe pentru muzică va deveni mai puțin o problemă și nu se va mai îndoi sub presiunea spațiilor digitale.