În Venezuela, umorul joacă un rol important, fie ca formă de protest, fie ca modalitate de a da sens realității.

În noiembrie 2021, jetoanele nefungibile și de dispoziție (NFT) au fost combinate cu lansarea proiectului Comedy Monsters Club (CMC). Proiectul a fost condus de Roberto Cardoso, mai cunoscut sub numele de scenă „Bobby Comedia”, și a fost co-fondat împreună cu frații José David Roa și David Roa.

Proiectul a fost anunțat ca fiind singurul club de comedie care folosește ca membru NFT obiecte de colecție. Cu toate acestea, hype-ul s-ar transforma rapid în confuzie pentru investitorii din proiect.

O narațiune tentantă

Comedy Monsters a ajuns la publicul curios al NFT din America Latină prin intermediul unor comedianți renumiți din Venezuela.

Cardoso și co-fondatorii săi au fost prezentați în publicații precum Forbes Mexic și la emisiuni populare și podcasturi de comedie precum Vom râde despre asta și scoala nimicului.

ascultând a episod de scoala nimicului intitulat „Cum să faci bani cu NFTs”, colecționarul pseudonim NFT Nairobi a aflat pentru prima dată despre presupusul club de comedie. Mai târziu, vor decide să se alăture comunității CMC și să cumpere ei înșiși un NFT.

„În acea conversație poți identifica cu adevărat narațiunea de vânzări pentru proiect”, a explicat Nairobi.

În timpul episodului, gazdele îl intervievează pe co-fondatorul Comedy Monsters, José David, un autoproclamat „expert NFT”. În conversație, José David folosește propriul exemplu de a fi un investitor timpuriu în Bored Ape Yacht Club, câștigând peste 300.000 USD din vânzarea unuia dintre NFT-urile sale.

Povestea lui de îmbogățire rapidă este urmată de mantra „fă-ți propria cercetare”, care este adesea folosită pentru a sugera că declarațiile anterioare făcute de așa-zișii experți nu ar trebui luate drept sfaturi financiare.

„Pentru cineva care este nou în ecosistemul NFT, acest lucru poate duce la așteptări false”, a spus Nairobi.

CMC s-a lansat oficial în noiembrie 2021 cu o ofertă de 10.100 NFT. Prețul de pornire al fiecăruia a fost 0,1 Ether (ETH), în valoare între 400 și 500 USD în momentul vânzării. Monștrii nu aveau să fie dezvăluiți proprietarilor lor până când toate NFT-urile nu erau vândute.

Cardoso a declarat pentru Cointelegraph că scopul clubului de comedie a fost de a „oferi cât mai multe beneficii economice, materiale și experiențiale” membrilor săi.

Cu toate acestea, în ciuda noutății propunerii de proiect, nu a fost niciodată clar cum CMC va menține sau crește valoarea NFT-urilor sale. Într-o mică secțiune de pe site-ul lor, formată din doar trei propoziții, creatorii explica tokenomia din spatele proiectului.

„Cu atât mai rar [the NFT] adică, eventual beneficii mai bune pe care le va avea și o valoare mai mare pe care o va avea cu siguranță”, se arată.

„eşecul” comunităţii

Perioada de după lansarea inițială a unei colecții NFT poate fi critică în determinarea succesului proiectului. Valoarea jetoanelor va depinde de interesul continuu al publicului pentru investiții, punând proiectele sub presiune pentru a implementa strategii de marketing de succes.

Fondatorii CMC au fost atât de îngrijorați de vânzarea Monster NFT-urilor lor, încât foștii membri au raportat că creatorii proiectului au făcut lobby comunității pentru a ajuta la elaborarea strategiilor de vânzare pentru a le vinde.

„Practic ne-au cerut să venim cu strategii de marketing. A existat și presupusa tombolă pentru un Mutant Ape NFT în cadrul comunității, cu condiția ca Comedy Monsters Club să se epuizeze în doar 15 zile”, a amintit Nairobi.

Presiunea asupra comunității s-a adăugat la un alt punct cheie: o executare inadecvată a foii de parcurs a clubului.

Foaia de parcurs CMC a avut cinci etape: producția unui podcast, un festival de comedie doar în titlu, jocuri și tombole de premii la ETH, o fundație și o sucursală din SUA.

În ciuda postărilor de pe rețelele de socializare. arătând 2022 fiind un an de succes pentru CMC, comunitatea sa a împărtășit o experiență foarte diferită. Proiectul a lansat un podcast, dar a fost oprit după mai puțin de 20 de episoade. Fondatorii CMC au găzduit evenimente, dar acestea nu au fost exclusive și au existat intrări limitate pentru deținătorii de NFT. Chiar și tombolele au ajuns să se schimbe de la premii ETH la a oferi în schimb NFT-uri CMC.

Proiectul nu și-a atins niciodată obiectivul de vânzare completă. Conform contractului tău inteligent, sunt 2.320 Titlurideținând 7.660 de monștri în total.

Cardoso a spus că o cantitate semnificativă, dar nespecificată, de NFT a fost folosită în cascadorii publicitare și cadouri, dând vina pe prăbușirea pieței cripto din 2022 pentru lipsa de vânzări a proiectului.

O aproximare aproximativă a câștigurilor clubului de comedie arată că acesta ar fi putut câștiga între 2 și 3 milioane de dolari, pe baza estimărilor cu privire la valoarea jetoanelor vândute la momentul lansării CMC.

Astăzi, contractul inteligent CMC spectacole un sold de 0 ETH și există doar puțin peste 300 USD în ETH stânga în portofelul principal al proiectului.

O „tragere moale de covor”

Comunitatea nu a știut niciodată cu siguranță cum au fost cheltuite fondurile de pe foaia de parcurs al proiectului sau cât de mult au luat Cardozo și frații Roa, justificând o potențială tragere de covor moale.

Suspiciunile cu privire la fiabilitatea proiectului au fost ridicate la începutul lunii martie 2022, când titularii au început să se plângă de neglijarea comunității de către fondatori.

Potrivit mărturiilor mai multor foști proprietari CMC, preocupările au început când David, CEO-ul desemnat al proiectului, a părăsit grupul Discord, urmat la scurt timp de fratele său, José David. de asemenea comunitatea raportat că deținătorii CMC care au ridicat întrebări în chat-urile Telegram erau blocați.

Cardoso a declarat pentru Cointelegraph că a semnat de fapt un acord de separare cu foștii săi co-fondatori pe 9 noiembrie 2022, lăsându-l la cârma proiectului în calitate de fondator și CEO. Detaliile specifice ale acestui acord au rămas private.

În noiembrie, deținătorii CMC și membrii comunității au remarcat, de asemenea, o lipsă de transparență în ceea ce privește utilizarea fondurilor.

Un deținător CMC pseudonim, RAMXx, a procedat la cheie fonduri de proiect pe blockchain. Înregistrarea publică a arătat că 411,9 ETH, evaluați la peste 1,18 milioane USD folosind prețul mediu ETH între noiembrie 2021 și iunie 2022, au fost extrași din proiect și tranzacționați folosind diferite schimburi de criptomonede.

Harta fondurilor proiectelor RAMXx. Sursa: Twitter

Tweeterul venezuelean Víctor Noguera a împărtășit și mai multe informații, arătându-și procesul urmare toate pe blockchain.

Ancheta sa a mai constatat că banii au fost împărțiți între trei portofele. Contractul arată că două portofele au primit câte 25% fiecare, în timp ce o treime a primit 50%, despre care comunitatea a presupus că sunt controlate de frații Roa și, respectiv, Cardoso.

Cardoso a confirmat valoarea portofelului pentru Cointelegraph: „Toate veniturile din batere au fost împărțite în trei portofele. De înțeles, foștii mei cofondatori și cu mine am avut acces la aceste portofele pentru a opera clubul.”

Cu aceste constatări, comunitatea a confirmat că din proiect îi lipsea un portofel comunitar, un instrument folosit adesea în comunitățile Web3 pentru a permite deținătorilor să țină evidența fondurilor investite și să servească drept trezorerie pentru foaia de parcurs a unui proiect.

Lipsa unui portofel comunitar a fost un șoc pentru unii deținători de CMC NFT, al căror preț minim de investiție este acum doar 0,015 ETH, sau mai puțin de 30 USD.

Cardoso a confirmat descoperirile comunității lui Cointelegraph, declarând că Monster NFT-urile sunt doar „un membru al unui club care include o foaie de parcurs cu beneficii”.

„Resursele sau fondurile aparțin celor care vând simbolul, nu comunității. Nu există niciun contract social care să spună că fondurile provin de la comunitate sau dintr-un portofel „comunitar”,” a explicat el.

Conversația despre neregulile CMC a lovit rețelele de socializare în decembrie 2022. Un moderator al comunității, Alfonzo González, amintit într-un spațiu Twitter pe care fondatorii l-au improvizat mult, ceea ce s-a combinat cu o lipsă notabilă de transparență și strategii nesustenabile pentru a ține pasul cu foaia de parcurs.

Zona gri a NFT-urilor

În industria NFT de astăzi, protecțiile legale pentru utilizatori sunt încă neclare. Întrucât spațiul Web3 se bazează în mare măsură pe comunități pentru a-și crea propriile reguli, utilizatorii se implică adesea în proiecte care promit multe, dar nu fac puțin pentru a-și obliga participanții.

Acest lucru se poate observa în formularea obiectivelor și în clarificarea termenelor, sau în lipsa acestora, în foile de parcurs ale proiectului. În cazul în care fondatorii nu oferă măsuri de responsabilitate în cazul în care nu îndeplinesc obiectivele proiectului și participanții sau proprietarii nu le solicită, ar putea duce la pierderi pentru comunitate dacă proiectul eșuează.

Singura promisiune vizibilă pe care creatorii Comedy Monsters au făcut-o comunității lor a fost o foaie de parcurs brută. Proiectului i-au lipsit termene limită și consecințe concrete dacă nu și-a atins obiectivele. Întregul proiect s-a bazat pe utilitatea NFT-urilor, care oferă beneficii în lumea reală, inclusiv evenimente internaționale de comedie și alte experiențe, cum ar fi ateliere.

Potrivit Mariei Londoño, avocat și co-fondator al proiectului Disrupt3rs al NFT, această ambiguitate este cea care a dus la o greșeală serioasă de comunicare între fondatori și comunitate.

„Au făcut promisiuni foarte vagi și au existat încercări de a le consolida. Cu toate acestea, nu există părți angajate specificate și nici termene limită pentru promisiuni. Nu există nicio obligație contractuală care să poată fi executată”, a spus el pentru Cointelegraph.

„A spune lucruri precum „Probabil că va crește în valoare” ar putea suna ca o promisiune sau o rentabilitate a investiției prin speculație, dar ar putea fi și pură ignoranță”, a adăugat Londoño.

După furtuna rețelelor de socializare, Comedy Monsters Club este încă activ, oferind evenimente și ateliere proprietarilor săi.

Cardoso a spus că proiectul va continua în ciuda prejudiciului adus imaginii clubului. „O parte din aceasta este să înveți și să te îmbunătățești”, a spus el.

Londoño crede, de asemenea, că, în cele din urmă, creatorii Comedy Monsters Club au subestimat importanța de a face regulile și așteptările explicite pentru ei înșiși și pentru proprietarii lor:

„Cred că ambele părți (creatorii și comunitatea) au greșit nepunând și cerând reguli clare. Comunitatea a pierdut bani, iar creatorii reputația lor. Este o situație de pierdere-pierdere din cauza lipsei de înțelegere a faptului că regulile lumii tradiționale încă se aplică în Web3.”