Inteligența artificială (AI) a cunoscut o creștere extraordinară în ultimii ani, explodând în cultura și industriei populare și ducând la comparații cu acum infama bula și prăbușirea dot-com din anii 1990.

De la sfârșitul anilor 1990 până la începutul anilor 2000, companiile bazate pe internet au făcut obiectul unei reclame și investiții intense, valoarea sectorului atins un vârf de 2,95 trilioane de dolari înainte de a scădea la 1,195 trilioane de dolari, pe măsură ce capitalul s-a secat și investitorii au părăsit în masă, falimentând multe companii din industrie.

Potrivit datelor de pe platforma de analiză Statista, piața AI a cunoscut o creștere constantă din 2021, la dimensiunea actuală a pieței. Draga mea va fi în jur de 200.000 de milioane de dolari și este de așteptat să ajungă la 1,8 trilioane de dolari până în 2030.

Capitalizarea pieței AI a înregistrat o creștere constantă din 2021, prognozele prevăzând că ar putea ajunge la 1,8 trilioane de dolari până în 2030. Sursa: Statista

Vorbind cu Cointelegraph, Henry Nothhaft Jr., care a lucrat în industria AI din 2009 în diverse roluri și a fondat prima companie de software AI Trapit, a spus că expansiunea rapidă a AI și bula dotcom au câteva atribute cheie.

Nothhaft a subliniat amploarea impactului asupra economiei și societății în ambele cazuri. Inteligența artificială, în special, a fost un subiect de polarizare, conducând lideri tehnologici precum Elon Musk să avertizeze despre decesul iminent, investind și în acest sector.

Legate de: Randamentele criptografice legate de AI au crescut cu până la 41% după lansarea ChatGPT: studiu

„Ambele reprezintă inovații tehnologice transformatoare care redefinește industriile și schimbă comportamentele sociale”, a spus el.

„La fel ca și în cazul bulei dotcom, cu IA, ne confruntăm cu un ciclu de hype caracterizat de inovare rapidă, un mediu de investiții spumos, un număr mare de noi intrați și, cred, așteptări umflate”, a adăugat Nothhaft.

AI încă la început

Deși Nothhaft crede că este încă prea devreme pentru a face un apel despre cât de mari sunt așteptările pentru AI, el crede că majoritatea companiilor AI create în această perioadă de hype vor eșua și un număr mic de câștigători vor modela viitorul industriei.

Chatbot-ul ChatGPT al OpenAI a fost lansat în noiembrie 2022 și a devenit rapid una dintre platformele web cu cea mai rapidă creștere din istorie, eclipsând 1 milion de utilizatori zilnici în doar cinci zile și ajungând marca de 100 de milioane de utilizatori lunar până în ianuarie 2023.

Cu toate acestea, a înregistrat o scădere a traficului recent, iar rivali precum Google Bard, Microsoft Bing și Character.ai nu au reușit până acum să atingă aceleași niveluri de succes.

Date preliminare despre performanța traficului ChatGPT față de Bing, Character.ai și Bard. Sursa: Similarweb

Cu toate acestea, potrivit lui Nothhaft, AI nu va experimenta o prăbușire la aceeași scară ca și balonul dot-com. Spre deosebire de primii ani ai internetului, despre care el crede că au fost mai degrabă o perioadă de explorare și noutate decât de utilitate, AI a văzut deja aplicații în diverse sectoare, inclusiv media, sănătate, finanțe, transport și educație.

„În timp ce AI este la începutul capacităților sale, aceste aplicații AI nu sunt proiecții viitoare, ele sunt aici și acum. AI oferă valoare tangibilă astăzi”, a spus Nothhaft.

„În curând, va fi o provocare să facem distincția între industria AI și industria mai largă a software-ului, deoarece AI va deveni o parte omniprezentă a peisajului digital”, a adăugat el.

AI și cripto

Creșterea IA a făcut paralele și cu criptomoneda, care a avut propria sa creștere fulgerătoare în ultimul deceniu, depășind o capitalizare totală de piață de 3 trilioane de dolari la vârf în noiembrie 2021, înainte de a pierde mai mult de jumătate din valoarea sa în 2022.

Capitalizarea pieței cripto a atins maxime istorice în 2021 înainte de a se prăbuși înapoi pe pământ. Sursa: CoinGecko

Ofertele inițiale de monede (ICO) au câștigat o popularitate enormă ca tehnică de strângere de fonduri pentru inițiativele blockchain între 2016 și 2017. Un beneficiu cheie a fost că antreprenorii puteau primi fonduri direct de la comunitatea cripto.

Jetoanele nefungibile (NFT) au cunoscut, de asemenea, o perioadă de boom masiv, dar Nothhaft a spus că NFT-urile și ICO-urile nu ar putea fi mai diferite de AI.

Legate de: Crypto este „ca sfârșitul anilor 90 cu bula de internet”, spune CEO-ul Hodl, Maurice Mureau

Potrivit lui Nothhaft, NFT-urile și ICO-urile reprezintă aplicații de nișă ale tehnologiei blockchain, în timp ce AI reprezintă inovații tehnologice substanțiale cu aplicații tangibile de anvergură.

„Spre deosebire de spațiul cripto, unde hype-ul a depășit adesea realitatea, promisiunea AI se bazează pe progrese tehnologice substanțiale și pe aplicații aproape nelimitate”, a spus el.

„Creșterea AI poate părea rapidă, dar nu este o bulă așa cum am văzut-o cu anumite fenomene cripto”.

Sam Huber, CEO al platformei metaverse LandVault, a împărtășit o altă perspectivă cu Cointelegraph. El consideră că NFT-urile și ICO-urile împărtășesc unele asemănări cu piața AI, în special în ceea ce privește hype-ul inițial, creșterea rapidă și potențialul ulterioar de corecții ale pieței, dar diferă în ceea ce privește factorii care conduc creșterea.

Legate de: SVB Collapse Chilled NFT Trading Volumes: DappRadar

Potrivit lui Huber, creșterea AI este determinată în primul rând de progresele tehnologice și de aplicațiile practice, în timp ce criptomonedele și activele aferente, cum ar fi NFT-urile și ICO-urile atrag adesea investiții speculative motivate de perspectiva unor câștiguri financiare rapide.

„AI este un domeniu larg care cuprinde diverse tehnologii și aplicații, în timp ce criptomonede precum Bitcoin și Ethereum sunt active digitale specifice”, a spus el.

„Propunerea de valoare a AI este capacitatea sa de a îmbunătăți și transforma mai multe industrii, în timp ce criptomonedele servesc în principal ca monede digitale descentralizate sau active de investiții”, a adăugat Huber.

Diferențele cu bula dotcom

Huber a spus că creșterea rapidă a AI și bula dot-com au unele paralele, mai precis că, în ambele cazuri, nu fiecare companie sau oportunitate de investiție din spațiu are un model de afaceri viabil.

„Multe companii s-au numit „afaceri pe internet” pur și simplu pentru că aveau un site web. Este similar cu multe companii de astăzi care se autointitulează „companii AI” deoarece se conectează la ChatGPT”, a spus el.

„Aceste companii atrag investiții speculative, dar nu creează o diferențiere semnificativă sau tehnologie defensabilă. Atunci când aceste companii nu reușesc să livreze sau să ridice următoarea rundă, aceasta poate provoca o prăbușire a pieței.”

Cu toate acestea, Huber spune că este un mediu foarte diferit decât era în anii 1990, când companiile din sectorul dot-com au ieșit la bursă mult mai devreme și, odată ajunse pe piață, investitorii de retail puteau investi în ele.

Legate de: Experimentele arată că inteligența artificială ar putea ajuta la auditarea contractelor inteligente, dar nu încă

„Astăzi, companiile pot strânge mult mai mult capital în mod privat, așa că nu trebuie să se listeze”, a spus Huber.

„Dacă eșuează, impactul pieței este mult mai mic, deoarece au doar investitori instituționali în tabelele de capital, astfel încât publicul larg este protejat și panica în masă este evitată”, a adăugat el.

În general, Huber susține că una dintre principalele diferențe dintre alte bule tehnologice și AI este că este susținută de aplicații tangibile și cazuri de utilizare, iar multe companii încorporează AI în operațiunile și produsele lor.

Industria criptografică este copt cu proiecte AI, iar industriile muzicale și cinematografice au început să experimenteze și ele.

„Această distincție fundamentală implică faptul că progresul AI este condus de utilitatea practică și nu doar de speculații”, a spus Huber.

AI pe o cale diferită către balonul dotcom

Osman Masud, CEO al dezvoltatorului independent de jocuri video The Game Company, care folosește AI în produsele sale, a declarat pentru Cointelegraph că este puțin probabil ca AI să urmeze aceeași cale ca bula dotcom.

„Bula dot-com a fost alimentată de speculațiile în jurul companiilor de internet. Tehnologiile AI au demonstrat deja o utilizare practică în industrii precum sănătatea, finanțele și automatizarea”, a spus el.

„În timp ce IA și bula dotcom au cunoscut o expansiune rapidă, diferența constă în nivelul de maturitate și valoarea tangibilă generată”, a adăugat Masud.

Legate de: Apple are propriul său sistem GPT AI, dar nu are planuri pentru lansarea publică: raport

În general, Masud consideră că creșterea AI este condusă de progresele în învățarea automată, învățarea profundă și rețelele neuronale, care continuă să evolueze și să se îmbunătățească.

Având potențialul de a transforma industriile și de a îmbunătăți eficiența, el a spus că este de așteptat ca industria AI să continue să experimenteze o creștere semnificativă în următorii ani, mai degrabă decât să se prăbușească.

„Deși pot exista fluctuații și corecții ale pieței, potențialul și impactul pe termen lung al inteligenței artificiale sunt de așteptat să fie substanțiale datorită gamei sale largi de aplicații și capacităților de transformare”, a spus Masud.