Compania americană de tehnologie IBM și firma daneză de logistică Maersk au decis să întrerupă platforma lor de lanț de aprovizionare susținută de blockchain, dezvoltată în comun, TradeLens, invocând lipsa „colaborării globale a industriei” drept motiv cheie din spatele deciziei.

Maersk fix pe 29 noiembrie că a început să ia măsuri imediate pentru încetarea operațiunilor pe platformă, care ar trebui să intre în vigoare în primul trimestru al anului 2023:

„Echipa TradeLens ia măsuri pentru a retrage ofertele și a întrerupe platforma. […] În timpul acestui proces, toate părțile implicate se vor asigura că clienții sunt serviți fără întrerupere în activitatea lor.”

În timp ce cele două companii au introdus soluția de transport pe bază de blockchain în august 2018 pentru a ajuta participanții din industrie să adopte practici mai eficiente ale lanțului de aprovizionare internațional, Maersk a susținut că platforma nu a atins un nivel de „viabilitate comercială” pentru a menține operațiunile:

„Deși am dezvoltat cu succes o platformă viabilă, nevoia unei colaborări depline în industria globală nu a fost îndeplinită”, a declarat șeful platformelor de tranzacționare Maersk, Rotem Hershko. „Ca urmare, TradeLens nu a atins nivelul de viabilitate comercială necesar pentru a continua să lucreze. și să satisfacă așteptările financiare ca o afacere independentă.”

Maersk a spus că compania își va continua eforturile de a digitiza lanțul de aprovizionare și de a crește inovația în industrie prin soluții alternative pentru a atinge scopurile dorite prevăzute prin TradeLens.

TradeLens a funcționat prin urmărirea și procesarea datelor critice ale lanțului de aprovizionare de la fiecare expediere în timp real, înainte de a ștampila un jurnal imuabil și distribuit de evenimente pe lanț pentru ca toți participanții implicați să îl acceseze și să îl valideze.

Legate de: Cum este utilizată tehnologia blockchain în managementul lanțului de aprovizionare?

Chiar dacă TradeLens nu a atins culmile pe care IBM și Marersk le-au imaginat inițial, cele două companii au reușit să integreze peste 150 de companii în blockchain-ul axat pe lanțul de aprovizionare, care includea o mulțime de operatori portuari, companii de transport maritim și furnizori de logistică.

Printre aceste companii s-au numărat doi dintre cei mai mari transportatori de containere din lume, CMA CGM și Mediterranean Shipping Company, care au integrat sistemul în octombrie 2020.

Întreruperea TradeLens vine pe măsură ce datele IBM afirmă că platforma a economisit utilizatorii cu aproximativ 20% din costurile de documentare și a redus timpul necesar pentru expedierea mărfurilor cu 40%.

Potrivit Statista, tehnologia blockchain face păstrarea înregistrărilor datelor mai ușoară, mai transparentă și mai sigură, în principal datorită naturii sale imuabile.

În ciuda acestui fapt, mai multe deficiențe continuă să împiedice adoptarea blockchain-ului în lumea lanțului de aprovizionare, inclusiv costurile ridicate ale tranzacțiilor, preocupările legate de confidențialitate, problemele de scalabilitate și lipsa colaborării industriei, așa cum s-a văzut demonstrează adoptarea târzie a TradeLens.